Direktlänk till inlägg 8 januari 2017

Jag längtar till semestern ,,,

Av tord hermansson - 8 januari 2017 16:57

Redan efter årets första fyra dagar på kontoret kändes långhelgen med trettondagsafton mer än välkommen! Kände mig nästan lite jet-laggad måndagen direkt efter nyårsdagen, där förstås dygnsrytmen förskjutits en aaning. Borde enligt mening vara förbjudet att gå direkt till arbete med endast dags återhämtning efter stora evenemang som t ex nyårsafton. Dessutom var det ju så att med ganska få lediga dagar under julhelgen var delar av jobbmaskineriet aldrig riktigt nere, varför det kändes som en riktig käftsmäll till rivstart när nya året var ett faktum.

Jag fascineras av hur vi (eller åtmistone jag!) tenderar blir så fokuserad på att göra så tydlig skillnad på helg och vardag. Såklart har det att göra med vilken typ av jobb man har och hur man väljer att använda sin 'egna tid'. Jag kommer ihåg när jag började jobba för många år sedan i en produktionsapparat, ett löpande band. Då ägnade man dagen åt att tänka på vad man skulle göra på kvällen efter jobbet och vilka fester eller annat man skulle ägna helgen. Idag, många år senare, och med förvisso en helt annan typ av jobb, ägnar jag istället ganska stor del av min lediga tid åt att fundera på vad jag skall göra på jobbet nästa dag! En ganska orättvis jämförelse, medges!, men jag reflekterar ofta kring detta obestridliga faktum kring hur jag använder mina 24 timmar. Det viktiga är väl att man i möjligaste mån gör ett aktivt val kring vad som är viktigt och hur man som person mår bäst och utvecklas mest. Fast att vara ledig är allt himla skönt ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tord hermansson - 30 december 2016 19:26

Grabben har varit tillbaka hemma hos oss hela fem nätter under juldagarna! Himla härligt och mysigt tycker vi förstås. Efter några trevande timmar faller han snabbt tillbaka in i sina gamla rutiner och det känns med ens bekvämt ha honom 'hemma igen'....

Av tord hermansson - 28 december 2016 10:22

Ofta pratas det om det "Visionära Ledarskapet" som viktigt för att bli emotionellt inspirerande och motivera en organisation i en bestämd riktning. I perspektivet att 'allt går fortare' och tiden för reflektion tycks bli allt mindre kan man fundera p...

Av tord hermansson - 27 december 2016 22:23

Grabben är som bekant minst sagt engagerad i sitt yatzy-spelande. Så till den grad att han merparten av tiden han spelar gör det själv och spelar 'åt dem' som inte fysiskt är med. Så alltså kan han köra en hel spelplan där han, morfar, mormor och far...

Av tord hermansson - 27 december 2016 18:53


God fortsättning!En på många sätt vanlig men ändå annorlunda julhelg är avslutad och vi närmar oss detta årets slut. Grabben har tillbringat nu fem dagar hemma hos oss igen! Verkligen härligt och det går inte att ta miste på att han är 'tillbaka'! Al...

Av tord hermansson - 26 december 2016 19:36

Hej, Här kommer inom kort allsköns smörja publiceras som väl i bästa fall kan betraktas som en farbrors lösryckta tankar om det som sker i livet, som pappa till två, varav en liten storebror med Downs Syndrom och den stora lillasystern. Det kan b...

Presentation


Hej,
Mitt namn är Tord Hermansson! Jag är gift och med två numera vuxna barn, varav en grabb med Downs Syndrom och en helt normalstörd dotter.
Läs mer ...

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Bilder

     


Ovido - Quiz & Flashcards